Storytelling: het begint langzaamaan zo’n gevleugelde term te worden in marketingland, waardoor je bijna de neiging zou krijgen hard weg te rennen van deze zoveelste hype. Maar het mooie van cliché’s is dat ze in wezen een grote kern van waarheid bevatten. Vandaag duiken we dus toch maar eens in het fenomeen ‘storytelling’ om te zien waarom jij dat zou moeten inzetten in je business.
Wat is storytelling?
Storytelling is een manier van communicatie waarbij verhalen worden gebruikt om een boodschap over te brengen of een beleving te delen. Je zou kunnen zeggen dat het een van de oudste en meest krachtige manieren van communiceren is. Lang voordat het schrift was uitgevonden werd kennis en wijsheid van generatie op generatie doorgegeven met behulp van verhalen.
Vandaag de dag wordt storytelling bewust en onbewust ingezet in heel veel verschillende contexten: in het onderwijs, marketing, entertainment, reclame… Het kan worden gebruikt om producten te verkopen, kennis over te dragen, mensen te inspireren, of gewoon om een bijzondere ervaring te delen.
Waarom is het belangrijk storytelling te gebruiken?
Iedereen die regelmatig een goed boek leest weet: een verhaal kan je aangrijpen, meenemen, omverblazen, ontroeren, betoveren en zelfs tot actie aanzetten. Met een verhaal breng je niet alleen een inhoudelijke boodschap over. Het is een manier om een beleving te creëren en emoties op te roepen. Door storytelling technieken toe te passen zorg je ervoor dat je lezers geboeid zijn en emotioneel betrokken raken.
Waarschijnlijk weet je wel dat mensen niet alleen met hun ratio keuzes maken. Maar wist je ook dat mensen slechts 5% van hun beslissingen (!) bewust maken? Onbewust is de mate waarin iemand emotioneel betrokken is bij een onderwerp dus heel bepalend voor de keuze die diegene maakt. Dat betekent dat jij een grote invloed hebt op de manier waarop iemand jouw boodschap ontvangt en wat diegene er vervolgens mee doet.
Storytelling in jouw communicatie
Je website, je social media content, video’s, je e-mailnieuwsbrief… Alles wat taal is, leent zich voor storytelling. Dat betekent natuurlijk niet dat je in al je geschreven en gesproken teksten fictieve personages moet verwerken en al je teksten moet beginnen met ‘Er was eens…’. Wat je wél kunt doen, is je afvragen: is de manier waarop ik dit vertel boeiend? Raak ik mijn lezer echt? Hoe kan ik iemand verleiden om verder te lezen? Komt mijn boodschap echt over?
Het doel van storytelling is om een impact te hebben bij je publiek, hen te overtuigen, te inspireren of tot actie aan te zetten. Neem mensen mee in een verhaal en je boodschap zal veel beter aankomen.
Storytelling: het begint langzaamaan zo’n gevleugelde term te worden in marketingland, waardoor je bijna de neiging zou krijgen hard weg te rennen van deze zoveelste hype. Maar het mooie van cliché’s is dat ze in wezen een grote kern van waarheid bevatten. Vandaag duiken we dus toch maar eens in het fenomeen ‘storytelling’ om te zien waarom jij dat zou moeten inzetten in je business.
Wat is storytelling?
Storytelling is een manier van communicatie waarbij verhalen worden gebruikt om een boodschap over te brengen of een beleving te delen. Je zou kunnen zeggen dat het een van de oudste en meest krachtige manieren van communiceren is. Lang voordat het schrift was uitgevonden werd kennis en wijsheid van generatie op generatie doorgegeven met behulp van verhalen.
Vandaag de dag wordt storytelling bewust en onbewust ingezet in heel veel verschillende contexten: in het onderwijs, marketing, entertainment, reclame… Het kan worden gebruikt om producten te verkopen, kennis over te dragen, mensen te inspireren, of gewoon om een bijzondere ervaring te delen.
Waarom is het belangrijk storytelling te gebruiken?
Iedereen die regelmatig een goed boek leest weet: een verhaal kan je aangrijpen, meenemen, omverblazen, ontroeren, betoveren en zelfs tot actie aanzetten. Met een verhaal breng je niet alleen een inhoudelijke boodschap over. Het is een manier om een beleving te creëren en emoties op te roepen. Door storytelling technieken toe te passen zorg je ervoor dat je lezers geboeid zijn en emotioneel betrokken raken.
Waarschijnlijk weet je wel dat mensen niet alleen met hun ratio keuzes maken. Maar wist je ook dat mensen slechts 5% van hun beslissingen (!) bewust maken? Onbewust is de mate waarin iemand emotioneel betrokken is bij een onderwerp dus heel bepalend voor de keuze die diegene maakt. Dat betekent dat jij een grote invloed hebt op de manier waarop iemand jouw boodschap ontvangt en wat diegene er vervolgens mee doet.
Storytelling in jouw communicatie
Je website, je social media content, video’s, je e-mailnieuwsbrief… Alles wat taal is, leent zich voor storytelling. Dat betekent natuurlijk niet dat je in al je geschreven en gesproken teksten fictieve personages moet verwerken en al je teksten moet beginnen met ‘Er was eens…’. Wat je wél kunt doen, is je afvragen: is de manier waarop ik dit vertel boeiend? Raak ik mijn lezer echt? Hoe kan ik iemand verleiden om verder te lezen? Komt mijn boodschap echt over?
Het doel van storytelling is om een impact te hebben bij je publiek, hen te overtuigen, te inspireren of tot actie aan te zetten. Neem mensen mee in een verhaal en je boodschap zal veel beter aankomen.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.