Let’s talk contentmarketing. Ik heb er een beetje een haat-liefdeverhouding mee. En volgens mij ben ik niet de enige… Als jij nu echt een geboren maker bent, die iedere dag zonder problemen de meest creatieve content uit je mouw schudt, dan is deze blog niet voor jou. Maar is het maken van content voor jou wel een worsteling, of twijfel je of je eraan moet beginnen? Lees dan even verder.
Wat is contentmarketing?
First thing first: wat is contentmarketing? Het Amerikaanse Content Marketing Institute definieert het als volgt: “Contentmarketing is de marketingtechniek van het creëren en verspreiden van relevante en waardevolle inhoud (content) voor het aantrekken en werven van een duidelijk omschreven doelgroep – met als doel winstgevende consumenteninteractie.”
Met andere woorden: je creëert waardevolle informatie om je doelgroep aan je te binden. Meestal is dat in de vorm van informatieve video’s of blogs over onderwerpen binnen jouw vakgebied, maar je kunt ook denken aan podcasts, whitepapers, een informatieve e-mailnieuwsbrief, enz.
De nadelen van contentmarketing
Laten we het niet mooier maken dan het is: contentmarketing kost ont-zet-tend veel tijd. Ja, je kunt het jezelf makkelijker maken door je perfectionisme los te laten en de lat voor jezelf minder hoog te leggen, en zeker, hoe meer content je maakt, hoe sneller en makkelijker het zal gaan. Maar houd er rekening mee dat je er echt een aantal uren per week voor zal moeten reserveren, zeker in het begin.
Bovendien: je hebt een lange adem nodig voordat je resultaten gaat zien van je contentmarketing. Je doelgroep gaat heel langzaam wennen aan jouw ‘stem’ en boodschap en steeds meer het gevoel krijgen dat ze je kennen en dat ze op je kunnen vertrouwen. Je warmt je doelgroep als het ware heel langzaam op en het kan dus best een tijd duren voordat iemand uiteindelijk tot actie overgaat en een aankoop bij je doet. Je kunt contentmarketing dus ook niet zomaar opgeven als je het even druk hebt. Consistency is key!
Dus dan is het heel logisch dat je jezelf de vraag stelt: moet ik daar wel aan beginnen? Gaat contentmarketing mij echt iets opleveren?
Is contentmarketing zinvol voor jou?
Weet je wat het is? In sommige branches kom je er eigenlijk niet onderuit om met contentmarketing bezig te gaan. Heb jij een online business, of bijvoorbeeld een coaching- of therapiepraktijk, dan moet je wel een héél goed gevestigde naam hebben om het zonder contentmarketing te redden. Die markten zijn namelijk zó vol dat als jij niet zichtbaar bent en heel duidelijk laat zien wat jou uniek maakt ten opzichte van je concurrenten, klanten je simpelweg niet zullen vinden.
Natuurlijk zijn er ook andere manieren om je bereik te vergroten, denk aan bijvoorbeeld adverteren op social media – maar op het moment dat mensen getriggerd worden door jouw advertentie en er vervolgens geen video’s of inhoudelijke posts, of podcasts zijn waarin ze jóu en jouw visie kunnen leren kennen, dan zal een groot percentage alsnog kiezen voor een ander.
Ook als je bijvoorbeeld een wat duurder product of dienst hebt, die zich minder makkelijk verkoopt, dan geldt hetzelfde. Je zult je publiek dan echt moeten opwarmen voordat ze bereid zullen zijn bij jou een investering te doen. In dit soort gevallen is het echt de moeite waard om van het delen van jouw visie een prioriteit te maken.
Heeft jouw bedrijf een wat traditioneler verdienmodel, doe je nog oldskool acquisitie, of heb je een grotere regionale bekendheid en daardoor veel mond-tot-mondreclame? Dan zal contentmarketing jou waarschijnlijk minder opleveren en kun je je afvragen of het de investering waard is.
Let’s talk contentmarketing. Ik heb er een beetje een haat-liefdeverhouding mee. En volgens mij ben ik niet de enige… Als jij nu echt een geboren maker bent, die iedere dag zonder problemen de meest creatieve content uit je mouw schudt, dan is deze blog niet voor jou. Maar is het maken van content voor jou wel een worsteling, of twijfel je of je eraan moet beginnen? Lees dan even verder.
Wat is contentmarketing?
First thing first: wat is contentmarketing? Het Amerikaanse Content Marketing Institute definieert het als volgt: “Contentmarketing is de marketingtechniek van het creëren en verspreiden van relevante en waardevolle inhoud (content) voor het aantrekken en werven van een duidelijk omschreven doelgroep – met als doel winstgevende consumenteninteractie.”
Met andere woorden: je creëert waardevolle informatie om je doelgroep aan je te binden. Meestal is dat in de vorm van informatieve video’s of blogs over onderwerpen binnen jouw vakgebied, maar je kunt ook denken aan podcasts, whitepapers, een informatieve e-mailnieuwsbrief, enz.
De nadelen van contentmarketing
Laten we het niet mooier maken dan het is: contentmarketing kost ont-zet-tend veel tijd. Ja, je kunt het jezelf makkelijker maken door je perfectionisme los te laten en de lat voor jezelf minder hoog te leggen, en zeker, hoe meer content je maakt, hoe sneller en makkelijker het zal gaan. Maar houd er rekening mee dat je er echt een aantal uren per week voor zal moeten reserveren, zeker in het begin.
Bovendien: je hebt een lange adem nodig voordat je resultaten gaat zien van je contentmarketing. Je doelgroep gaat heel langzaam wennen aan jouw ‘stem’ en boodschap en steeds meer het gevoel krijgen dat ze je kennen en dat ze op je kunnen vertrouwen. Je warmt je doelgroep als het ware heel langzaam op en het kan dus best een tijd duren voordat iemand uiteindelijk tot actie overgaat en een aankoop bij je doet. Je kunt contentmarketing dus ook niet zomaar opgeven als je het even druk hebt. Consistency is key!
Dus dan is het heel logisch dat je jezelf de vraag stelt: moet ik daar wel aan beginnen? Gaat contentmarketing mij echt iets opleveren?
Is contentmarketing zinvol voor jou?
Weet je wat het is? In sommige branches kom je er eigenlijk niet onderuit om met contentmarketing bezig te gaan. Heb jij een online business, of bijvoorbeeld een coaching- of therapiepraktijk, dan moet je wel een héél goed gevestigde naam hebben om het zonder contentmarketing te redden. Die markten zijn namelijk zó vol dat als jij niet zichtbaar bent en heel duidelijk laat zien wat jou uniek maakt ten opzichte van je concurrenten, klanten je simpelweg niet zullen vinden.
Natuurlijk zijn er ook andere manieren om je bereik te vergroten, denk aan bijvoorbeeld adverteren op social media – maar op het moment dat mensen getriggerd worden door jouw advertentie en er vervolgens geen video’s of inhoudelijke posts, of podcasts zijn waarin ze jóu en jouw visie kunnen leren kennen, dan zal een groot percentage alsnog kiezen voor een ander.
Ook als je bijvoorbeeld een wat duurder product of dienst hebt, die zich minder makkelijk verkoopt, dan geldt hetzelfde. Je zult je publiek dan echt moeten opwarmen voordat ze bereid zullen zijn bij jou een investering te doen. In dit soort gevallen is het echt de moeite waard om van het delen van jouw visie een prioriteit te maken.
Heeft jouw bedrijf een wat traditioneler verdienmodel, doe je nog oldskool acquisitie, of heb je een grotere regionale bekendheid en daardoor veel mond-tot-mondreclame? Dan zal contentmarketing jou waarschijnlijk minder opleveren en kun je je afvragen of het de investering waard is.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.