Een krachtige en regelmatige aanwezigheid op social media is niet meer weg te denken uit deze tijd. Het is simpelweg één van de snelste en gemakkelijkste manieren om in contact te komen met je doelgroep en om de relatie met bestaande klanten warm te houden. Vandaag leer ik je hoe je je eigen socialmediastrategie bepaalt.
Heeft ieder merk een strategie nodig voor social media?
Voordat ik je vertel hoe je je eigen socialmediastrategie opstelt, even een kleine disclaimer: je hóeft namelijk geen strategie te hebben voor je socials. Vind je het gewoon leuk om te doen, is je bedrijf er niet enorm van afhankelijk en heb je geen moeite met het vinden van inspiratie? Dan is het prima om je social media lekker on the go te doen. Maar merk je dat het posten op de verschillende social kanalen zeeën van tijd opslokt zonder heel veel meetbaar resultaat op te leveren en is dat wel je doel? Dan is het misschien handig om wat meer structuur aan te brengen.
Een socialmediastrategie in 5 stappen
Een socialmediastrategie kun je natuurlijk zo ingewikkeld maken als je wil, met dagen aan research, marktonderzoeken en de hele reutemeteut, maar dat maakt het alleen maar nodeloos ingewikkeld. Wat mij betreft zijn er vier simpele stappen die je kunt volgen voor een prima social mediastrategie.
Stap 1: Bepaal je doel
Allereerst ga je bedenken wat je met je socialmediastrategie wilt bereiken. Je gaat niet zomaar ‘posten om het posten’: je wil er iets mee bereiken. Doelen voor je social media kunnen bijvoorbeeld zijn het vergroten van je bereik (zoveel mogelijk mensen bereiken), het verhogen van engagement (dat meer mensen opslaan, delen of erop reageren), of het doen toenemen van conversie (meer verkopen via je socialkanalen). Je kunt ook meerdere doelen combineren. In dat geval ga je ervoor zorgen dat je voor ieder doel specifieke content maakt.
Formuleer je doelen zo concreet en meetbaar mogelijk, zodat je over een tijdje goed kunt meten in hoeverre je op weg bent om je doelen te behalen.
Stap 2: Kies je kanalen
Nu je weet wat je doelen zijn, is het tijd om je kanalen te kiezen. Welke social media platforms ga je gebruiken en welke niet? Mijn advies is om bewust te kiezen voor de kanalen waar je doelgroep actief is en de rest links te laten liggen. Liever één of twee kanalen goed inzetten dan vijf half.
Stap 3: Je contentmix
Nu wordt het leuk: je gaat bepalen welke contentmix je gaat aanhouden. Welk type content ga je, in welke verhouding, delen met je publiek?
Bijvoorbeeld: 70% inhoudelijke kennis en tips, 15% commerciële content, 5% content die door klanten is gegenereerd (incl. recensies) en 10% achter de schermen van je bedrijf.
Of bijvoorbeeld: 30% inhoudelijke kennis en tips, 50% inspiratie en 20% persoonlijke updates.
Deze percentages zijn natuurlijk niet in steen gebeiteld, maar geven je een richtlijn als je straks aan de slag gaat met het maken van content.
Onderdeel van je contentmix is ook het type content dat je gaat gebruiken, en de frequentie daarvan per week. Kies je voor reels, voor carrousels, voor wall posts of een mix daarvan?
Stap 4: Zorg voor herkenning
Als je weet wat voor soort content je wil gaan plaatsen en hoe vaak, ga je bepalen hoe het eruit komt te zien. Maak templates voor alle type posts in je contentmix. Zorg in je ontwerp voor een herkenbare stijl. Zo grijp je de aandacht, werk je aan je naamsbekendheid en kom je professioneel over. Let wel op dat er genoeg afwisseling in je ontwerpen zit om te voorkomen dat het saai wordt.
Ontwerpen voor alle vormen van social media posts maak je heel gemakkelijk (gratis!) in Canva, ook als je geen enkele ervaring hebt met vormgeving (yay templates!).
Stap 5: Plan en automatiseer
Nu is je strategie helemaal klaar. Maak een planning voor de onderwerpen die je wil gaan delen en werk een paar weken vooruit met het creëren van posts. Plan de posts in en je hebt er geen omkijken meer naar.
Een krachtige en regelmatige aanwezigheid op social media is niet meer weg te denken uit deze tijd. Het is simpelweg één van de snelste en gemakkelijkste manieren om in contact te komen met je doelgroep en om de relatie met bestaande klanten warm te houden. Vandaag leer ik je hoe je je eigen socialmediastrategie bepaalt.
Heeft ieder merk een strategie nodig voor social media?
Voordat ik je vertel hoe je je eigen socialmediastrategie opstelt, even een kleine disclaimer: je hóeft namelijk geen strategie te hebben voor je socials. Vind je het gewoon leuk om te doen, is je bedrijf er niet enorm van afhankelijk en heb je geen moeite met het vinden van inspiratie? Dan is het prima om je social media lekker on the go te doen. Maar merk je dat het posten op de verschillende social kanalen zeeën van tijd opslokt zonder heel veel meetbaar resultaat op te leveren en is dat wel je doel? Dan is het misschien handig om wat meer structuur aan te brengen.
Een socialmediastrategie in 5 stappen
Een socialmediastrategie kun je natuurlijk zo ingewikkeld maken als je wil, met dagen aan research, marktonderzoeken en de hele reutemeteut, maar dat maakt het alleen maar nodeloos ingewikkeld. Wat mij betreft zijn er vier simpele stappen die je kunt volgen voor een prima social mediastrategie.
Stap 1: Bepaal je doel
Allereerst ga je bedenken wat je met je socialmediastrategie wilt bereiken. Je gaat niet zomaar ‘posten om het posten’: je wil er iets mee bereiken. Doelen voor je social media kunnen bijvoorbeeld zijn het vergroten van je bereik (zoveel mogelijk mensen bereiken), het verhogen van engagement (dat meer mensen opslaan, delen of erop reageren), of het doen toenemen van conversie (meer verkopen via je socialkanalen). Je kunt ook meerdere doelen combineren. In dat geval ga je ervoor zorgen dat je voor ieder doel specifieke content maakt.
Formuleer je doelen zo concreet en meetbaar mogelijk, zodat je over een tijdje goed kunt meten in hoeverre je op weg bent om je doelen te behalen.
Stap 2: Kies je kanalen
Nu je weet wat je doelen zijn, is het tijd om je kanalen te kiezen. Welke social media platforms ga je gebruiken en welke niet? Mijn advies is om bewust te kiezen voor de kanalen waar je doelgroep actief is en de rest links te laten liggen. Liever één of twee kanalen goed inzetten dan vijf half.
Stap 3: Je contentmix
Nu wordt het leuk: je gaat bepalen welke contentmix je gaat aanhouden. Welk type content ga je, in welke verhouding, delen met je publiek?
Bijvoorbeeld: 70% inhoudelijke kennis en tips, 15% commerciële content, 5% content die door klanten is gegenereerd (incl. recensies) en 10% achter de schermen van je bedrijf.
Of bijvoorbeeld: 30% inhoudelijke kennis en tips, 50% inspiratie en 20% persoonlijke updates.
Deze percentages zijn natuurlijk niet in steen gebeiteld, maar geven je een richtlijn als je straks aan de slag gaat met het maken van content.
Onderdeel van je contentmix is ook het type content dat je gaat gebruiken, en de frequentie daarvan per week. Kies je voor reels, voor carrousels, voor wall posts of een mix daarvan?
Stap 4: Zorg voor herkenning
Als je weet wat voor soort content je wil gaan plaatsen en hoe vaak, ga je bepalen hoe het eruit komt te zien. Maak templates voor alle type posts in je contentmix. Zorg in je ontwerp voor een herkenbare stijl. Zo grijp je de aandacht, werk je aan je naamsbekendheid en kom je professioneel over. Let wel op dat er genoeg afwisseling in je ontwerpen zit om te voorkomen dat het saai wordt.
Ontwerpen voor alle vormen van social media posts maak je heel gemakkelijk (gratis!) in Canva, ook als je geen enkele ervaring hebt met vormgeving (yay templates!).
Stap 5: Plan en automatiseer
Nu is je strategie helemaal klaar. Maak een planning voor de onderwerpen die je wil gaan delen en werk een paar weken vooruit met het creëren van posts. Plan de posts in en je hebt er geen omkijken meer naar.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.