Je hoort marketeers vaak praten over de ‘marketingfunnel’. Maar wat is dat nu precies en hoe zet je een marketingfunnel in voor jouw bedrijf? In deze blog een basic uitleg van de marketingfunnel en hoe je die kan toepassen om je eigen marketingproces te verbeteren.
Wat is een marketingfunnel?
De marketingfunnel, ook wel bekend als de verkoop- of aankoopfunnel, is een model dat wordt gebruikt om het proces te beschrijven dat potentiële klanten doorlopen voordat ze een aankoop doen. Het wordt vaak weergegeven als een trechtervorm, vandaar de naam, waarbij de bovenkant van de trechter breder is en geleidelijk smaller wordt naar beneden. Dit symboliseert het idee dat er in het begin van het proces veel potentiële klanten zijn, maar slechts een klein percentage zal daadwerkelijk overgaan tot een aankoop.
De marketingfunnel bestaat uit verschillende fasen, meestal verdeeld in de volgende:
Waarom is een marketingfunnel belangrijk?
De marketingfunnel is een heel fijn instrument om je te helpen het gedrag van potentiële klanten te begrijpen en je marketing te optimaliseren. Door inzicht te hebben in jouw marketingfunnel, kun je gerichter te werk gaan en ervoor zorgen dat de juiste boodschap op het juiste moment de juiste doelgroep bereikt. Het maakt het ook makkelijker te identificeren waar mensen vastlopen of afhaken, zodat je op die plekken aanpassingen kunt doen aan je marketing.
Hoe gebruik je een marketingfunnel?
Nu je begrijpt wat de marketingfunnel is en waarom deze belangrijk is, gaan we kijken naar hoe je de funnel kunt inzetten om jouw eigen marketingstrategie te verbeteren:
Door jouw marketingfunnel goed te begrijpen en er handig gebruik van te maken bij het inzetten van je marketing, kun je je marketingstrategie steeds optimaliseren om zoveel mogelijk resultaat te behalen.
Je hoort marketeers vaak praten over de ‘marketingfunnel’. Maar wat is dat nu precies en hoe zet je een marketingfunnel in voor jouw bedrijf? In deze blog een basic uitleg van de marketingfunnel en hoe je die kan toepassen om je eigen marketingproces te verbeteren.
Wat is een marketingfunnel?
De marketingfunnel, ook wel bekend als de verkoop- of aankoopfunnel, is een model dat wordt gebruikt om het proces te beschrijven dat potentiële klanten doorlopen voordat ze een aankoop doen. Het wordt vaak weergegeven als een trechtervorm, vandaar de naam, waarbij de bovenkant van de trechter breder is en geleidelijk smaller wordt naar beneden. Dit symboliseert het idee dat er in het begin van het proces veel potentiële klanten zijn, maar slechts een klein percentage zal daadwerkelijk overgaan tot een aankoop.
De marketingfunnel bestaat uit verschillende fasen, meestal verdeeld in de volgende:
Waarom is een marketingfunnel belangrijk?
De marketingfunnel is een heel fijn instrument om je te helpen het gedrag van potentiële klanten te begrijpen en je marketing te optimaliseren. Door inzicht te hebben in jouw marketingfunnel, kun je gerichter te werk gaan en ervoor zorgen dat de juiste boodschap op het juiste moment de juiste doelgroep bereikt. Het maakt het ook makkelijker te identificeren waar mensen vastlopen of afhaken, zodat je op die plekken aanpassingen kunt doen aan je marketing.
Hoe gebruik je een marketingfunnel?
Nu je begrijpt wat de marketingfunnel is en waarom deze belangrijk is, gaan we kijken naar hoe je de funnel kunt inzetten om jouw eigen marketingstrategie te verbeteren:
Door jouw marketingfunnel goed te begrijpen en er handig gebruik van te maken bij het inzetten van je marketing, kun je je marketingstrategie steeds optimaliseren om zoveel mogelijk resultaat te behalen.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.