In een tijd waarin aandacht schaars is, is het de kunst om je marketing zo in te zetten dat je de aandacht van je bezoeker grijpt en vasthoudt. Om dat zo effectief mogelijk te doen, is het zinvol om meer te weten over hoe ons brein werkt en hoe mensen keuzes maken. Vandaag leer ik je de basics van neuromarketing. Laat je niet afschrikken door die term, want het is veel minder ingewikkeld dan je misschien zou denken.
Keuzes maken
Zoals we allemaal wel weten is het – in een wereld vol informatie en prikkels – een hele kunst om op te vallen en de aandacht van je bezoeker te grijpen. En wanneer dat gelukt is, wil je die aandacht natuurlijk vasthouden en iemand zo goed mogelijk sturen naar het maken van een keuze voor jouw product of dienst.
Het maken van keuzes (in dit geval de keuze om verder te lezen of uiteindelijk een aankoop te doen) is een grotendeels onbewust proces. Je zou misschien denken dat we de meeste keuzes rationeel maken (door logisch na te denken en informatie te analyseren), maar nee: de rol van het onbewuste is veel groter dan we lange tijd dachten. Om dat te begrijpen moeten we eerst eens kijken naar hoe ons brein werkt.
Hoe zit ons brein in elkaar?
Je kunt het menselijk brein zien als een opeenstapeling van drie verschillende breinen, die in de loop van de evolutie zo zijn gegroeid.
Hoe werkt dat in de praktijk?
Het maken van keuzes is natuurlijk een ontzettend complex proces, waar wetenschappers nog lang niet alle details van kennen. Maar kort gezegd werkt het ongeveer zo.
Op het moment dat wij nieuwe informatie tot ons krijgen, dan begint ons brein die informatie te verwerken om erop te kunnen reageren. Het oerbrein is het snelst: binnen 13 milliseconden beoordeelt het oerbrein of deze situatie veilig, begrijpelijk en interessant is. Vervolgens wordt het zoogdierenbrein geactiveerd: voel ik hier iets bij? Wil ik dit? De keuze is hier eigenlijk onbewust al gemaakt. Pas daarna volgt het mensbrein, dat de instinctief en emotioneel gemaakte keuze gaat rationaliseren. Alleen als er zwaarwegende argumenten zijn, zal de gemaakte keuze nu nog veranderen.
Het toepassen van neuromarketing
Alleen al weten hoe zo’n beslissingsproces tot stand komt is natuurlijk super interessant. Maar je kunt ook je voordeel doen met deze informatie. Het vakgebied van de neuromarketing is er helemaal op gericht de kennis over hoe het brein werkt te gebruiken bij het beïnvloeden van menselijk gedrag. Klinkt een beetje manipulatief en dat is het misschien ook wel. Maar dat hoeft niet persé verkeerd te zijn. Voor mij is het de intentie die telt: als jij een product of dienst hebt waarmee je oprecht een positief verschil maakt in iemands leven, dan mag je ze best een handje helpen door ze de oplossing voor hun probleem in de schoot te werpen. Win-win, toch?
Nu je begrijpt in welke volgorde informatie onze verschillende ‘breinen’ passeert, kun je daar in je marketing rekening mee houden. Het heeft duidelijk geen zin om een salespage met rationele argumenten te beginnen. Richt je eerst op het oerbrein, met duidelijkheid en betrouwbaarheid. Vervolgens trigger je het zoogdierbrein door emotie op te roepen. En pas daarna kom je met rationele argumenten om de twijfelaars te overtuigen.
Door je informatie gestructureerd en gedoseerd aan te bieden, neem je het brein als het ware bij de hand in het beslissingsproces en kun je de keuze sturen.
In een tijd waarin aandacht schaars is, is het de kunst om je marketing zo in te zetten dat je de aandacht van je bezoeker grijpt en vasthoudt. Om dat zo effectief mogelijk te doen, is het zinvol om meer te weten over hoe ons brein werkt en hoe mensen keuzes maken. Vandaag leer ik je de basics van neuromarketing. Laat je niet afschrikken door die term, want het is veel minder ingewikkeld dan je misschien zou denken.
Keuzes maken
Zoals we allemaal wel weten is het – in een wereld vol informatie en prikkels – een hele kunst om op te vallen en de aandacht van je bezoeker te grijpen. En wanneer dat gelukt is, wil je die aandacht natuurlijk vasthouden en iemand zo goed mogelijk sturen naar het maken van een keuze voor jouw product of dienst.
Het maken van keuzes (in dit geval de keuze om verder te lezen of uiteindelijk een aankoop te doen) is een grotendeels onbewust proces. Je zou misschien denken dat we de meeste keuzes rationeel maken (door logisch na te denken en informatie te analyseren), maar nee: de rol van het onbewuste is veel groter dan we lange tijd dachten. Om dat te begrijpen moeten we eerst eens kijken naar hoe ons brein werkt.
Hoe zit ons brein in elkaar?
Je kunt het menselijk brein zien als een opeenstapeling van drie verschillende breinen, die in de loop van de evolutie zo zijn gegroeid.
Hoe werkt dat in de praktijk?
Het maken van keuzes is natuurlijk een ontzettend complex proces, waar wetenschappers nog lang niet alle details van kennen. Maar kort gezegd werkt het ongeveer zo.
Op het moment dat wij nieuwe informatie tot ons krijgen, dan begint ons brein die informatie te verwerken om erop te kunnen reageren. Het oerbrein is het snelst: binnen 13 milliseconden beoordeelt het oerbrein of deze situatie veilig, begrijpelijk en interessant is. Vervolgens wordt het zoogdierenbrein geactiveerd: voel ik hier iets bij? Wil ik dit? De keuze is hier eigenlijk onbewust al gemaakt. Pas daarna volgt het mensbrein, dat de instinctief en emotioneel gemaakte keuze gaat rationaliseren. Alleen als er zwaarwegende argumenten zijn, zal de gemaakte keuze nu nog veranderen.
Het toepassen van neuromarketing
Alleen al weten hoe zo’n beslissingsproces tot stand komt is natuurlijk super interessant. Maar je kunt ook je voordeel doen met deze informatie. Het vakgebied van de neuromarketing is er helemaal op gericht de kennis over hoe het brein werkt te gebruiken bij het beïnvloeden van menselijk gedrag. Klinkt een beetje manipulatief en dat is het misschien ook wel. Maar dat hoeft niet persé verkeerd te zijn. Voor mij is het de intentie die telt: als jij een product of dienst hebt waarmee je oprecht een positief verschil maakt in iemands leven, dan mag je ze best een handje helpen door ze de oplossing voor hun probleem in de schoot te werpen. Win-win, toch?
Nu je begrijpt in welke volgorde informatie onze verschillende ‘breinen’ passeert, kun je daar in je marketing rekening mee houden. Het heeft duidelijk geen zin om een salespage met rationele argumenten te beginnen. Richt je eerst op het oerbrein, met duidelijkheid en betrouwbaarheid. Vervolgens trigger je het zoogdierbrein door emotie op te roepen. En pas daarna kom je met rationele argumenten om de twijfelaars te overtuigen.
Door je informatie gestructureerd en gedoseerd aan te bieden, neem je het brein als het ware bij de hand in het beslissingsproces en kun je de keuze sturen.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.