Vroeger was marketing simpel. Je zorgde dat je wist waar je doelgroep zich bevond, adverteerde daar met de belangrijkste USPs van je product en voila, dat was genoeg om verkopen te stimuleren. Denk even aan zo’n advertentie voor een stofzuiger in het tijdschriftje bij de kapper in de jaren ’50. Als je tegenwoordig wil opvallen in de eindeloze stroom van prikkels, dan zul je niet alleen informatie moeten geven, maar ervoor zorgen dat je lezer emotioneel betrokken raakt. Vandaag 5 technieken om je te helpen je boodschap beter over te brengen.
Hoe herken je een goed verhaal?
Niet iedereen is een geboren verhalenverteller, maar een heel aantal technieken kun je leren toepassen. Net als bij het schrijven van boeken worden bij storytelling elementen zoals personages, plot en conflict gebruikt om een verhaal te creëren dat mensen boeit.
Een goed verhaal heeft vaak de volgende elementen:
Tip 1: Trek de aandacht
Je hebt maar een paar seconden de tijd om de aandacht van je lezer te trekken. Afhankelijk van het platform is dat zelfs nog korter (denk aan Insta reels of TikTok video’s). Trek die aandacht dus naar je toe! Trigger, emotioneer, maak nieuwsgierig, grijp je lezer/kijker bij de strot… Je kunt dat doen met beeld en kleur(contrast), maar zeker ook met tekst. Waarom denk je dat clickbait titels zo goed werken? Precies: omdat ze je verleiden om te klikken en verder te lezen of kijken.
Clickbait heeft een slechte naam, omdat de term in eerste instantie bekend werd vanwege de juice channels die er gebruik van maakten. Maar in feite is het niets meer dan een pakkende, uitnodigende titel voor de daadwerkelijke boodschap die je wil dat iemand ziet of leest. Zolang de inhoud van jouw blog of video de belofte uit je titel ook daadwerkelijk waar maakt (dus niet teleurstelt), is er niets mis met een clickbait titel.
Tip 2: Houd de spanning erin
Als je gelijk in de titel of in je eerste alinea al met je tip of advies komt, voelt niemand zich geneigd om door te lezen en missen ze belangrijke context bij je verhaal. Bouw je verhaal dus op, vertel waarom iets belangrijk is, geef waar mogelijk persoonlijke voorbeelden en kom uiteindelijk tot je punt.
Tip 3: Betrek je publiek
Als je wil dat mensen (emotioneel) betrokken raken bij je verhaal, zul je ze moeten betrekken. Spreek of schrijf op een manier die vertrouwd voelt. Gebruik spreektaal in plaats van formele schrijftaal en praat tegen je publiek alsof ze een goede vriend of vriendin zijn. Stel rechtstreekse vragen en daag je lezer of kijker uit om na te denken of zich een mening te vormen. Door herkenbare voorbeelden te geven creëer je herkenning en betrokkenheid. Emotionele content blijft veel langer hangen bij het publiek.
Tip 4: Houd de aandacht vast
Zeker in een langer verhaal komt er een (of meerdere) moment(en) waarop mensen geneigd zijn af te haken. Je houdt de aandacht langer vast door het ritme te doorbreken en mensen letterlijk wakker te schudden. Onderbreek een video door een geluidstrigger of verandering van shot, of zorg voor een andere visuele trigger. Kijk maar eens naar een aantal populaire YouTubers: die zijn een ster in het vasthouden van je aandacht.
Bij geschreven tekst geldt: houd je alinea’s kort en gebruikt duidelijke, interessante tussenkopjes. Ook kun je spelen met tekststijlen (cursief, bold, onderstreept of gearceerd) en tekstgrootte om de aandacht te trekken. Voeg afbeeldingen, video’s of infographics toe om je verhaal te ondersteunen en te onderbreken.
Tip 5: Gebruik cliffhangers
Wil je je lezer echt nieuwsgierig maken en de aandacht vast houden? Maak dan gebruik van de welbekende techniek van de cliffhanger. We kennen ‘m allemaal nog in extreme vorm van the good old GTST days, maar nog steeds wordt de cliffhanger in bijna iedere tv-serie gebruikt om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk afleveringen achter elkaar binget. En… het werkt! Je kunt een variant van een cliffhanger gebruiken in je eigen marketing door bijvoorbeeld een verhaal in delen te maken (een serie Insta posts of een reeks blogartikelen) of in kleinere vorm, door je Insta stories of carrousel slides te eindigen met een trigger om verder te lezen (maar… of →).
Jouw bedrijf heeft verhalen nodig om te groeien en bloeien. Als je deze tips toepast zul je merken dat je steeds bewuster bezig bent met de manier waarop je je boodschap brengt en er ook steeds beter zult worden.
Vroeger was marketing simpel. Je zorgde dat je wist waar je doelgroep zich bevond, adverteerde daar met de belangrijkste USPs van je product en voila, dat was genoeg om verkopen te stimuleren. Denk even aan zo’n advertentie voor een stofzuiger in het tijdschriftje bij de kapper in de jaren ’50. Als je tegenwoordig wil opvallen in de eindeloze stroom van prikkels, dan zul je niet alleen informatie moeten geven, maar ervoor zorgen dat je lezer emotioneel betrokken raakt. Vandaag 5 technieken om je te helpen je boodschap beter over te brengen.
Hoe herken je een goed verhaal?
Niet iedereen is een geboren verhalenverteller, maar een heel aantal technieken kun je leren toepassen. Net als bij het schrijven van boeken worden bij storytelling elementen zoals personages, plot en conflict gebruikt om een verhaal te creëren dat mensen boeit.
Een goed verhaal heeft vaak de volgende elementen:
Tip 1: Trek de aandacht
Je hebt maar een paar seconden de tijd om de aandacht van je lezer te trekken. Afhankelijk van het platform is dat zelfs nog korter (denk aan Insta reels of TikTok video’s). Trek die aandacht dus naar je toe! Trigger, emotioneer, maak nieuwsgierig, grijp je lezer/kijker bij de strot… Je kunt dat doen met beeld en kleur(contrast), maar zeker ook met tekst. Waarom denk je dat clickbait titels zo goed werken? Precies: omdat ze je verleiden om te klikken en verder te lezen of kijken.
Clickbait heeft een slechte naam, omdat de term in eerste instantie bekend werd vanwege de juice channels die er gebruik van maakten. Maar in feite is het niets meer dan een pakkende, uitnodigende titel voor de daadwerkelijke boodschap die je wil dat iemand ziet of leest. Zolang de inhoud van jouw blog of video de belofte uit je titel ook daadwerkelijk waar maakt (dus niet teleurstelt), is er niets mis met een clickbait titel.
Tip 2: Houd de spanning erin
Als je gelijk in de titel of in je eerste alinea al met je tip of advies komt, voelt niemand zich geneigd om door te lezen en missen ze belangrijke context bij je verhaal. Bouw je verhaal dus op, vertel waarom iets belangrijk is, geef waar mogelijk persoonlijke voorbeelden en kom uiteindelijk tot je punt.
Tip 3: Betrek je publiek
Als je wil dat mensen (emotioneel) betrokken raken bij je verhaal, zul je ze moeten betrekken. Spreek of schrijf op een manier die vertrouwd voelt. Gebruik spreektaal in plaats van formele schrijftaal en praat tegen je publiek alsof ze een goede vriend of vriendin zijn. Stel rechtstreekse vragen en daag je lezer of kijker uit om na te denken of zich een mening te vormen. Door herkenbare voorbeelden te geven creëer je herkenning en betrokkenheid. Emotionele content blijft veel langer hangen bij het publiek.
Tip 4: Houd de aandacht vast
Zeker in een langer verhaal komt er een (of meerdere) moment(en) waarop mensen geneigd zijn af te haken. Je houdt de aandacht langer vast door het ritme te doorbreken en mensen letterlijk wakker te schudden. Onderbreek een video door een geluidstrigger of verandering van shot, of zorg voor een andere visuele trigger. Kijk maar eens naar een aantal populaire YouTubers: die zijn een ster in het vasthouden van je aandacht.
Bij geschreven tekst geldt: houd je alinea’s kort en gebruikt duidelijke, interessante tussenkopjes. Ook kun je spelen met tekststijlen (cursief, bold, onderstreept of gearceerd) en tekstgrootte om de aandacht te trekken. Voeg afbeeldingen, video’s of infographics toe om je verhaal te ondersteunen en te onderbreken.
Tip 5: Gebruik cliffhangers
Wil je je lezer echt nieuwsgierig maken en de aandacht vast houden? Maak dan gebruik van de welbekende techniek van de cliffhanger. We kennen ‘m allemaal nog in extreme vorm van the good old GTST days, maar nog steeds wordt de cliffhanger in bijna iedere tv-serie gebruikt om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk afleveringen achter elkaar binget. En… het werkt! Je kunt een variant van een cliffhanger gebruiken in je eigen marketing door bijvoorbeeld een verhaal in delen te maken (een serie Insta posts of een reeks blogartikelen) of in kleinere vorm, door je Insta stories of carrousel slides te eindigen met een trigger om verder te lezen (maar… of →).
Jouw bedrijf heeft verhalen nodig om te groeien en bloeien. Als je deze tips toepast zul je merken dat je steeds bewuster bezig bent met de manier waarop je je boodschap brengt en er ook steeds beter zult worden.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.