2024 kijkt om de hoek en deze tijd van het jaar is hét moment om doelen te stellen voor het nieuwe jaar. Doelen stellen voor je bedrijf kan best overweldigend zijn, want waar begin je? Het goede nieuws is dat het helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn. Vandaag neem ik je in 4 stappen mee naar jouw zakelijke doelen voor 2024.
Doelen stellen: easy peasy!
Weten waar je naartoe wil met je bedrijf is zó belangrijk. Waar doe je het voor? Waar ga je het komende jaar aan werken? Sommige mensen zijn van nature strategische denkers, maar de meeste mensen vinden het ontzettend moeilijk om toekomstplannen vorm te geven. Heb jij ook de neiging om gewoon maar geen doelen te stellen, omdat je niet weet waar je moet beginnen?
Met deze vier stappen heb je binnen no time jouw doelen voor het nieuwe jaar op papier staan!
Stap 1: Wat is je droom?
Voordat we gaan kijken naar het komende jaar zoomen we eerst even wat verder uit. Je kunt namelijk geen doelen stellen als je niet weet wat je spreekwoordelijke ‘stip op de horizon’ is. Dus schrijf op: wat is jouw droom voor over 5 à 10 jaar?
Bijvoorbeeld: marktleider zijn in je branche. Een fysieke winkel openen. Een boek schrijven. Een community bouwen. Whatever. Geen droom is te groot. En het mag ook een combinatie van dromen zijn. Maak je beeld zo gedetailleerd mogelijk, zodat je het echt voor je ziet.
Probeer je droom in één of enkele zinnen te omschrijven.
Stap 2: Maak het meetbaar
De tweede stap is om die droom te vertalen naar een realistisch plan. Daarvoor zul je jouw droombeeld concreet moeten gaan maken. Wanneer is die droom voor jou geslaagd? Hoe ziet dat er dan uit en hoe ga je dat meten?
In ons voorbeeld: hoe meet je precies of je marktleider bent? Wat betekent een community precies voor jou?
In deze fase ga je concreet opschrijven wat jij denkt dat ervoor nodig is om je droom te behalen (bijvoorbeeld x omzet, x volgers). Jouw vage droom is nu ineens een meetbaar doel geworden.
Stap 3: Formuleer subdoelen
Hoe concreet en meetbaar ook; zo’n droomdoel voor over een aantal jaren is natuurlijk ongrijpbaar groot. Om te voorkomen dat je direct in de stress schiet en de moed opgeeft, ga je je doel nu opknippen in kleinere subdoelen. Welke projecten moet je het komend jaar gaan oppakken om uiteindelijk, over een aantal jaren, bij jouw droomdoel uit te komen?
Bijvoorbeeld: Welke omzet heb je dit jaar nodig? Hoeveel productiecapaciteit? Welke producten of diensten moet je ontwikkelen? Hoeveel volgers of communitymembers?
Et voila: hier zijn jouw concrete doelen voor dit jaar, die je gaan helpen jouw droom werkelijkheid te maken.
Stap 4: Kleine stapjes
Wil je nu zeker weten dat je je doelen in 2024 ook gaat behalen? Maak dan ieder kwartaal voor elk lopend project een gedetailleerde actieplanning. Zo weet je precies welke stappen je moet uitvoeren om je doel te behalen. Ieder kwartaal plan je ook een date met jezelf om te evalueren en bij te sturen waar nodig. Je kunt nu alvast een begin maken met je kwartaalplanning voor januari t/m maart.
Happy (succesvol) 2024!
2024 kijkt om de hoek en deze tijd van het jaar is hét moment om doelen te stellen voor het nieuwe jaar. Doelen stellen voor je bedrijf kan best overweldigend zijn, want waar begin je? Het goede nieuws is dat het helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn. Vandaag neem ik je in 4 stappen mee naar jouw zakelijke doelen voor 2024.
Doelen stellen: easy peasy!
Weten waar je naartoe wil met je bedrijf is zó belangrijk. Waar doe je het voor? Waar ga je het komende jaar aan werken? Sommige mensen zijn van nature strategische denkers, maar de meeste mensen vinden het ontzettend moeilijk om toekomstplannen vorm te geven. Heb jij ook de neiging om gewoon maar geen doelen te stellen, omdat je niet weet waar je moet beginnen?
Met deze vier stappen heb je binnen no time jouw doelen voor het nieuwe jaar op papier staan!
Stap 1: Wat is je droom?
Voordat we gaan kijken naar het komende jaar zoomen we eerst even wat verder uit. Je kunt namelijk geen doelen stellen als je niet weet wat je spreekwoordelijke ‘stip op de horizon’ is. Dus schrijf op: wat is jouw droom voor over 5 à 10 jaar?
Bijvoorbeeld: marktleider zijn in je branche. Een fysieke winkel openen. Een boek schrijven. Een community bouwen. Whatever. Geen droom is te groot. En het mag ook een combinatie van dromen zijn. Maak je beeld zo gedetailleerd mogelijk, zodat je het echt voor je ziet.
Probeer je droom in één of enkele zinnen te omschrijven.
Stap 2: Maak het meetbaar
De tweede stap is om die droom te vertalen naar een realistisch plan. Daarvoor zul je jouw droombeeld concreet moeten gaan maken. Wanneer is die droom voor jou geslaagd? Hoe ziet dat er dan uit en hoe ga je dat meten?
In ons voorbeeld: hoe meet je precies of je marktleider bent? Wat betekent een community precies voor jou?
In deze fase ga je concreet opschrijven wat jij denkt dat ervoor nodig is om je droom te behalen (bijvoorbeeld x omzet, x volgers). Jouw vage droom is nu ineens een meetbaar doel geworden.
Stap 3: Formuleer subdoelen
Hoe concreet en meetbaar ook; zo’n droomdoel voor over een aantal jaren is natuurlijk ongrijpbaar groot. Om te voorkomen dat je direct in de stress schiet en de moed opgeeft, ga je je doel nu opknippen in kleinere subdoelen. Welke projecten moet je het komend jaar gaan oppakken om uiteindelijk, over een aantal jaren, bij jouw droomdoel uit te komen?
Bijvoorbeeld: Welke omzet heb je dit jaar nodig? Hoeveel productiecapaciteit? Welke producten of diensten moet je ontwikkelen? Hoeveel volgers of communitymembers?
Et voila: hier zijn jouw concrete doelen voor dit jaar, die je gaan helpen jouw droom werkelijkheid te maken.
Stap 4: Kleine stapjes
Wil je nu zeker weten dat je je doelen in 2024 ook gaat behalen? Maak dan ieder kwartaal voor elk lopend project een gedetailleerde actieplanning. Zo weet je precies welke stappen je moet uitvoeren om je doel te behalen. Ieder kwartaal plan je ook een date met jezelf om te evalueren en bij te sturen waar nodig. Je kunt nu alvast een begin maken met je kwartaalplanning voor januari t/m maart.
Happy (succesvol) 2024!
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.