Veel bedrijven werken samen met een marketingbureau of freelancer aan wie ze een deel van hun marketing uitbesteden of die ze inschakelen voor incidentele klussen. Eerder schreef ik al een blog over het kiezen van de juiste marketingpartner. Vandaag geef ik je tips om het beste resultaat uit die samenwerking te halen.
Tip 1: Maak duidelijke afspraken
Als eerste het allerbelangrijkste: zorg dat je on the same page zit. Spreek je verwachtingen bij de samenwerking duidelijk uit en vraag ook wat zij op hun beurt van jou verwachten. Maak heldere afspraken over de manier van werken, de communicatielijnen, budgetten, de frequentie en manier van rapporteren, enzovoorts. Zo weten jullie beiden waar je aan toe bent en kom je niet voor vervelende verrassingen te staan.
Tip 2: Plan regelmatig een strategische sessie
Ervan uitgaande dat je een marketingpartner hebt ingeschakeld omdat je je business wil laten groeien, is het verstandig om daar samen ook actief mee aan de slag te gaan. Doe je dat niet, dan is het risico groot dat je verzandt in de day-to-day marketing-communicatietaken waar er altijd 38762 van zijn. Voor je het weet ben je dan weer een half jaar verder en is er nog weinig echte groei zichtbaar. Plan dus ieder kwartaal een strategische sessie met je marketingpartner in, gefocust op jouw businessdoelstellingen. Samen bepaal welke (marketing)acties er in de komende periode nodig zijn om het bedrijf weer een stapje dichter bij die doelen te brengen.
Tip 3: Houd korte lijntjes
Zoals in elke relatie geldt ook hier: communicatie is key. Hoe meer je je marketingpartner meeneemt in de dagelijkse gang van zaken in je bedrijf, hoe meer ze betrokken zullen zijn, zullen opmerken waar de gaten vallen en passende suggesties kunnen doen voor verbeteringen. Zie je externe marketeer(s) echt als onderdeel van je team en je zult veel efficiënter én effectiever met ze kunnen samenwerken.
Tip 4: Ga voor groei
Als jij weerstand hebt tegen verandering, constant in de verdediging schiet bij iedere suggestie of steeds moeilijk doet over de kosten, dan zal je marketingpartner al snel het enthousiasme verliezen om te blijven zoeken naar mogelijkheden om nog meer resultaat voor je te behalen.
Goede marketeers hebben een enorme bak aan kennis in huis (waarschijnlijk zie je dat ook terug in het uurtarief dat je ze betaalt) en zijn dol op groei. Maak daar gebruik van! Wanneer jij net zo eager bent om je marketing te blijven optimaliseren en nieuwe strategieën uit te testen, dan kan er een hele toffe samenwerking ontstaan en zul je op de lange termijn veel meer resultaat halen. Volg suggesties op, denk mee, durf te experimenteren… Dan kunnen jullie samen hele mooie dingen creëren.
Veel bedrijven werken samen met een marketingbureau of freelancer aan wie ze een deel van hun marketing uitbesteden of die ze inschakelen voor incidentele klussen. Eerder schreef ik al een blog over het kiezen van de juiste marketingpartner. Vandaag geef ik je tips om het beste resultaat uit die samenwerking te halen.
Tip 1: Maak duidelijke afspraken
Als eerste het allerbelangrijkste: zorg dat je on the same page zit. Spreek je verwachtingen bij de samenwerking duidelijk uit en vraag ook wat zij op hun beurt van jou verwachten. Maak heldere afspraken over de manier van werken, de communicatielijnen, budgetten, de frequentie en manier van rapporteren, enzovoorts. Zo weten jullie beiden waar je aan toe bent en kom je niet voor vervelende verrassingen te staan.
Tip 2: Plan regelmatig een strategische sessie
Ervan uitgaande dat je een marketingpartner hebt ingeschakeld omdat je je business wil laten groeien, is het verstandig om daar samen ook actief mee aan de slag te gaan. Doe je dat niet, dan is het risico groot dat je verzandt in de day-to-day marketing-communicatietaken waar er altijd 38762 van zijn. Voor je het weet ben je dan weer een half jaar verder en is er nog weinig echte groei zichtbaar. Plan dus ieder kwartaal een strategische sessie met je marketingpartner in, gefocust op jouw businessdoelstellingen. Samen bepaal welke (marketing)acties er in de komende periode nodig zijn om het bedrijf weer een stapje dichter bij die doelen te brengen.
Tip 3: Houd korte lijntjes
Zoals in elke relatie geldt ook hier: communicatie is key. Hoe meer je je marketingpartner meeneemt in de dagelijkse gang van zaken in je bedrijf, hoe meer ze betrokken zullen zijn, zullen opmerken waar de gaten vallen en passende suggesties kunnen doen voor verbeteringen. Zie je externe marketeer(s) echt als onderdeel van je team en je zult veel efficiënter én effectiever met ze kunnen samenwerken.
Tip 4: Ga voor groei
Als jij weerstand hebt tegen verandering, constant in de verdediging schiet bij iedere suggestie of steeds moeilijk doet over de kosten, dan zal je marketingpartner al snel het enthousiasme verliezen om te blijven zoeken naar mogelijkheden om nog meer resultaat voor je te behalen.
Goede marketeers hebben een enorme bak aan kennis in huis (waarschijnlijk zie je dat ook terug in het uurtarief dat je ze betaalt) en zijn dol op groei. Maak daar gebruik van! Wanneer jij net zo eager bent om je marketing te blijven optimaliseren en nieuwe strategieën uit te testen, dan kan er een hele toffe samenwerking ontstaan en zul je op de lange termijn veel meer resultaat halen. Volg suggesties op, denk mee, durf te experimenteren… Dan kunnen jullie samen hele mooie dingen creëren.
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.