Vandaag gaan we het hebben over je website. Stel: je hebt veel geld – of in ieder geval veel tijd – geïnvesteerd in een mooie website en toch lijkt die website nauwelijks nieuwe klanten op te leveren. Dat is natuurlijk flink balen. Gelukkig is daar iets aan te doen. Ik geef je 6 redenen waarom je site niet of nauwelijks nieuwe klanten oplevert én wat je eraan kunt doen.
Reden 1: Je hebt je cijfers niet helder
Het is een enorme dooddoener, maar ik blijf het toch roepen: meten is weten! Om überhaupt iets zinnigs te kunnen zeggen over hoeveel klanten via jouw website bij je terecht komen en waar in dat proces je zou kunnen optimaliseren, zul je eerst je cijfers goed op een rijtje moeten hebben. Dus heb je Google Analytics nog niet geïnstalleerd? Doe dat dan nu. Hoe langer je wacht met data verzamelen, hoe langer het duurt voordat je je website kunt optimaliseren.
Heb je die data al wel? Dan gaan we erin duiken om te kijken waar het probleem precies zit. Hoeveel bezoekers komen er daadwerkelijk op je website? Hoe groot is het percentage bezoekers dat direct wegklikt? Welke pagina’s worden het best bezocht? Hoe lang blijven mensen op een pagina? Wordt er doorgeklikt? Deze inzichten zijn heel waardevol. Ze geven je namelijk precies aan waar het probleem zit.
Reden 2: Je site wordt niet gevonden
Zodra je de cijfers op een rijtje hebt kun je ook vrij gemakkelijk zien of je site überhaupt voldoende bezoekers trekt. Zo niet, dan moet je gaan werken aan zichtbaarheid. Richt je marketing zo in dat er zoveel mogelijk mensen naar je website worden geleid.
Dat doe je bijvoorbeeld door op je site aandacht te besteden aan SEO. Een andere optie is om te gaan bloggen, zodat je mensen aantrekt met inhoudelijk interessante artikelen. Je kunt ook gaan adverteren (Google Ads of social media ads), of leid mensen naar je website vanaf je socials. Er zijn nog veel meer creatieve oplossingen te bedenken. Hoe dan ook ga je zorgen dat er meer traffic naar je website ontstaat.
Reden 3: Je boodschap sluit niet aan
Oké, er vanuit gaande dat je wel genoeg bezoekers trekt maar dat die niet converteren (ze komen wel op je site, maar ze voeren niet de gewenste actie uit), is het slim om naar de inhoud van je site te gaan kijken. Is het type bezoeker dat je aantrekt ook daadwerkelijk jouw ideale klant? In hoeverre voelt die ideale klant zich aangesproken door jouw teksten en jouw aanbod? Waar moet je je boodschap nog verder aanscherpen om echt de gevoelige snaar te raken?
In deze fase is het belangrijk om echt goed in de behoeften van jouw ideale klant te duiken, zodat je ervoor kunt zorgen dat je boodschap zo goed mogelijk aansluit bij die behoefte. Interview (oud-)klanten, zoek interactie met je volgers op social media, of haal inspiratie bij concullega’s.
Reden 4: Je maakt geen gebruik van landingspagina’s
Veel bedrijven hebben meerdere producten of diensten, gericht op net een ander type klant, of net een andere klantbehoefte. Zorg ervoor dat je voor elk van die klanten/producten/behoeften een specifieke pagina maakt, die volledig op die klant gericht is. We noemen dit een landingspagina (of, als de pagina als doel heeft om iets te verkopen: een salespage). Het mooie van zo’n landingspagina is dat je de informatie op die pagina tot in detail kunt aanpassen aan de klant waarvoor die pagina bedoeld is. Je bezoeker voelt zich rechtstreeks aangesproken, met als gevolg een hogere conversie.
Maak je gebruik van online advertenties? Dan link je die niet naar je homepage, maar naar de bijpassende landingspagina. Zo voorkom je ruis, zorg je dat je beter aansluit bij de behoeften van je klant én maak je het nog makkelijker voor jezelf om te zien wat de zwakke plekken op je website en in je aanbod zijn.
Reden 5: Je bent alleen maar aan het zenden
Kijk eens echt kritisch naar je site en geef eerlijk antwoord op de volgende vraag: hoeveel procent van je teksten gaan over jou en hoeveel procent van je teksten gaan over je klant? Echt, mensen. De tijd dat een website diende als visitekaartje of een etalage voor jouw aanbod is écht voorbij. Een potentiële klant wil zichzelf herkennen in jouw website. Dus schrijf je teksten vanuit wat je klant wil bereiken, niet vanuit wat jij te bieden hebt.
Reden 6: De drempel is te hoog
En tot slot een hele simpele reden die vaak over het hoofd wordt gezien: de drempel om contact met je op te nemen is te hoog. Dat kan zijn doordat je geen contactformulier op je landingspagina hebt staan, omdat je call-to-action verkeerd geformuleerd is waardoor mensen het spannend vinden om contact met je op te nemen, of doordat je instapproduct niet laagdrempelig genoeg is.
Maak er een spel van om ieder stapje in de klantreis zo klein mogelijk te maken, zodat iemand dat proces bijna ongemerkt doorloopt. Zodra een horde te groot is, haken mensen af. Zoek uit waar die zwakke plekken in je marketing zitten en los ze op, door de drempel lager te maken of door meer hulp te bieden bij het nemen van de horde.
Bonustip
Tot slot nog een bonustip: installeer naast Google Analytics ook Hotjar op je site. Hotjar analyseert het bezoekersgedrag op je website. Het geeft je bijvoorbeeld inzicht in welke teksten mensen wel of niet lezen, bij welke foto hun blik blijft hangen, over welke button hun muis zweeft… en waar op de pagina ze tenslotte afhaken. Super handig om te weten!
Vandaag gaan we het hebben over je website. Stel: je hebt veel geld – of in ieder geval veel tijd – geïnvesteerd in een mooie website en toch lijkt die website nauwelijks nieuwe klanten op te leveren. Dat is natuurlijk flink balen. Gelukkig is daar iets aan te doen. Ik geef je 6 redenen waarom je site niet of nauwelijks nieuwe klanten oplevert én wat je eraan kunt doen.
Reden 1: Je hebt je cijfers niet helder
Het is een enorme dooddoener, maar ik blijf het toch roepen: meten is weten! Om überhaupt iets zinnigs te kunnen zeggen over hoeveel klanten via jouw website bij je terecht komen en waar in dat proces je zou kunnen optimaliseren, zul je eerst je cijfers goed op een rijtje moeten hebben. Dus heb je Google Analytics nog niet geïnstalleerd? Doe dat dan nu. Hoe langer je wacht met data verzamelen, hoe langer het duurt voordat je je website kunt optimaliseren.
Heb je die data al wel? Dan gaan we erin duiken om te kijken waar het probleem precies zit. Hoeveel bezoekers komen er daadwerkelijk op je website? Hoe groot is het percentage bezoekers dat direct wegklikt? Welke pagina’s worden het best bezocht? Hoe lang blijven mensen op een pagina? Wordt er doorgeklikt? Deze inzichten zijn heel waardevol. Ze geven je namelijk precies aan waar het probleem zit.
Reden 2: Je site wordt niet gevonden
Zodra je de cijfers op een rijtje hebt kun je ook vrij gemakkelijk zien of je site überhaupt voldoende bezoekers trekt. Zo niet, dan moet je gaan werken aan zichtbaarheid. Richt je marketing zo in dat er zoveel mogelijk mensen naar je website worden geleid.
Dat doe je bijvoorbeeld door op je site aandacht te besteden aan SEO. Een andere optie is om te gaan bloggen, zodat je mensen aantrekt met inhoudelijk interessante artikelen. Je kunt ook gaan adverteren (Google Ads of social media ads), of leid mensen naar je website vanaf je socials. Er zijn nog veel meer creatieve oplossingen te bedenken. Hoe dan ook ga je zorgen dat er meer traffic naar je website ontstaat.
Reden 3: Je boodschap sluit niet aan
Oké, er vanuit gaande dat je wel genoeg bezoekers trekt maar dat die niet converteren (ze komen wel op je site, maar ze voeren niet de gewenste actie uit), is het slim om naar de inhoud van je site te gaan kijken. Is het type bezoeker dat je aantrekt ook daadwerkelijk jouw ideale klant? In hoeverre voelt die ideale klant zich aangesproken door jouw teksten en jouw aanbod? Waar moet je je boodschap nog verder aanscherpen om echt de gevoelige snaar te raken?
In deze fase is het belangrijk om echt goed in de behoeften van jouw ideale klant te duiken, zodat je ervoor kunt zorgen dat je boodschap zo goed mogelijk aansluit bij die behoefte. Interview (oud-)klanten, zoek interactie met je volgers op social media, of haal inspiratie bij concullega’s.
Reden 4: Je maakt geen gebruik van landingspagina’s
Veel bedrijven hebben meerdere producten of diensten, gericht op net een ander type klant, of net een andere klantbehoefte. Zorg ervoor dat je voor elk van die klanten/producten/behoeften een specifieke pagina maakt, die volledig op die klant gericht is. We noemen dit een landingspagina (of, als de pagina als doel heeft om iets te verkopen: een salespage). Het mooie van zo’n landingspagina is dat je de informatie op die pagina tot in detail kunt aanpassen aan de klant waarvoor die pagina bedoeld is. Je bezoeker voelt zich rechtstreeks aangesproken, met als gevolg een hogere conversie.
Maak je gebruik van online advertenties? Dan link je die niet naar je homepage, maar naar de bijpassende landingspagina. Zo voorkom je ruis, zorg je dat je beter aansluit bij de behoeften van je klant én maak je het nog makkelijker voor jezelf om te zien wat de zwakke plekken op je website en in je aanbod zijn.
Reden 5: Je bent alleen maar aan het zenden
Kijk eens echt kritisch naar je site en geef eerlijk antwoord op de volgende vraag: hoeveel procent van je teksten gaan over jou en hoeveel procent van je teksten gaan over je klant? Echt, mensen. De tijd dat een website diende als visitekaartje of een etalage voor jouw aanbod is écht voorbij. Een potentiële klant wil zichzelf herkennen in jouw website. Dus schrijf je teksten vanuit wat je klant wil bereiken, niet vanuit wat jij te bieden hebt.
Reden 6: De drempel is te hoog
En tot slot een hele simpele reden die vaak over het hoofd wordt gezien: de drempel om contact met je op te nemen is te hoog. Dat kan zijn doordat je geen contactformulier op je landingspagina hebt staan, omdat je call-to-action verkeerd geformuleerd is waardoor mensen het spannend vinden om contact met je op te nemen, of doordat je instapproduct niet laagdrempelig genoeg is.
Maak er een spel van om ieder stapje in de klantreis zo klein mogelijk te maken, zodat iemand dat proces bijna ongemerkt doorloopt. Zodra een horde te groot is, haken mensen af. Zoek uit waar die zwakke plekken in je marketing zitten en los ze op, door de drempel lager te maken of door meer hulp te bieden bij het nemen van de horde.
Bonustip
Tot slot nog een bonustip: installeer naast Google Analytics ook Hotjar op je site. Hotjar analyseert het bezoekersgedrag op je website. Het geeft je bijvoorbeeld inzicht in welke teksten mensen wel of niet lezen, bij welke foto hun blik blijft hangen, over welke button hun muis zweeft… en waar op de pagina ze tenslotte afhaken. Super handig om te weten!
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of je toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.